A következő válogatott éttermi upsell technikák annyira jók, hogy nem is szaporítom tovább a szót a bevezetővel. Vesd bele magad a cikkbe és csapj a homlokodra, minden egyes bekezdésnél, hogy ezeket miért nem alkalmazzák még stratégiai szinten a felszolgálóid nap mint nap az éttermedben.

Hors d’oeuvre upsell

Egy profit- és vevőorientált étteremben a pincér a rendelés felvételekor minden esetben megkérdezi a vendégeket, hogy nem kívánnak-e előételt is fogyasztani. Ugyanis a ház egyik specialitása annyira ízletes, hogy 100%-os elégedettségi garanciát vállalnak rá. Ha nem ízlett, rá sem kerül a számlára.

Ne aggódj, összességében sokkal több profitot termelsz a magas árréstartalmú, pluszban eladott előételeken, mint amennyit esetlegesen kockáztatsz azzal, hogy 100-ból egy-két vendég esetlegesen visszaél a lehetőséggel. Nyilvánvalóan egy vendégnek csak egyetlen “ingyen előétel” húzása lehet, többször ne ajánld fel nekik az elégedettségi garanciát.

Aperitif upsell

A jól kiképzett pincér az eredetileg rendelt rövidital helyett ajánl egy árfekvésben szinte megegyező, azonban magasabb profittartalmű aperitifet (ami a legkevésbé sem kell, hogy rosszabb minőséget jelentsen, mindössze az adott márka tekintetében egy jobb megállapodás húzódik a háttérben a nagykerrel).

Upsell, személyes ajánlásba csomagolva

Amikor a felszolgáló látja a vendégek tanácstalanságát az ételválasztás kapcsán, soha ne habozzon saját (valós!) tapasztalatával alátámasztva ajánlani néhány remek fogást. Ez esetben is fontos, hogy a javaslatok között szerepeljen legalább egy magasabb árkategóriájú étel is.
A hatás garantáltan nem marad el. A vendégek azt érzik, hogy kiemelt figyelmet fordítanak rájuk, ezért könnyedén visszatérő vendégekké válnak ill. tovább ajánlják az éttermet ismerőseik számára is. Mindamellett valószínűleg az odafigyeléssel megszolgált borravaló sem marad majd el.

A komplementer upsell

A felszolgáló soha ne mulasszon el ajánlani a választott étel mellé egy azt remekül kiegészítő italt is. Az ajánlott italok között mindig szerepeljen egy magasabb árfekvésű is.

A legédesebb upsell

Az ügyes vendéglátós kérés nélkül is szóba hozza a desszertlapot és kiemeli a ház egyik kihagyhatatlan specialitását. Fontos, hogy ne csak azt a kérdést tegye fel, hogy “Kérnek-e desszertet?”, hanem rögtön javasoljon egy olyan elnevezésű édességet, amelytől rögtön összefut a nyál a vendégek szájában. Ezt máshol gyakorta méltán az “ellenállhatatlan upsell ajánlat” néven emlegetik.

A leghíresebb upsell

A klasszikus McDonald’s-féle “Adhatom menüben?” milliárd dolláros kérdés természetesen nem hiányozhat az éttermi upsellek listájáról.

A kötelező online éttermi upsell

Ha lehet tőled online vagy telefonon ételt rendelni, akkor kutya kötelességed a rendelés véglegesítése előtt megkérdezni a vevődet arról, hogy szeretne-e élni a titkos akciótokkal? Klasszikus példája ennek amikor a pizzéria a rendelés véglegesítése előtt megkérdezi, hogy kérsz-e egy desszertet is 1-et fizet, 2-t kap akcióban. Ki az aki erre nemet mondana?
Nincs más dolgod, mint szerepeltetni az étlapon olyan egységáron, amely mellett még ebben a konstrukcióban is nyereséges számodra az üzlet (az sem baj, ha egyébként senki nem kér belőle, csak az 1+1 akció keretében). Keress egy cukrászdát, egyezz meg velük egy kedvezményes árban arra desszertre és minden napra rendelj be belőle annyit a hűtődbe, amennyit biztosan el fogsz tudni adni egy este.
TIPP: desszert helyett ezt természetesen el lehet játszani dobozos üdítővel, vagy bármi mással is.

A vevő érdekei mindenek felett

Soha ne feledd, a jó upsellnek soha nincs bűzös eladás és “nyomulásszaga”, ezzel szöges ellentétben a vevő figyelmességnek és profi kiszolgálásnak érzi – mert az is!

Segítsd a munkánkat egy lájkkal

Ha tetszett a cikk és úgy gondolod, hogy értéket adtunk neked. Kérlek segítsd a munkánkat azzal, hogy lájkkal jelzed, hogy jó irányba haladunk. Folytassuk az ehhez hasonló tartalmak írását!

BÓNUSZ: Azonnal alkalmazható borravalószaporító tippek

Bónuszként, cserébe, hogy végigolvastad a cikkünket, gyűjtöttünk számodra néhány remek, ugyanakkor pofonegyszerű módszert az átlagos borravaló mértékének felturbózására. Ennélfogva az upsellek mellett – amelyek alapvetően az étterem profitabilitását javítják – a személyzet bérét is jelentősen meg tudják emelni.

TIPP #1: A cukorka + kincsesláda módszer

Van az embernek egy olyan sajátossága (a sok rossz tulajdonsága mellett), hogyha kap valamit, akkor úgy érzi, hogy viszonoznia kell azt valahogy, ezt a szakma a “kölcsönösség elvének” is hívja.

Fordítsuk le ezt éttermi gyakorlatra, azon belül is a borravalógyarapítás területére. Ha találkoztál már a következővel vendéglátóhelyen, akkor az az étterem valószínűleg ért a marketinghez. A recept szörnyen egyszerű: végy egy kincsesládikát és “szolgáld fel” abban a számlát némi cukorka kíséretével. A hatás: a vendég el lesz ragadtatva, amikor felnyitja a ládika fedelét, hogy kapott néhány meglepetés cukorkát, amelyekre nem számított és, hogy ez milyen kedves és jópofa már… Most jön a viszonszásos szakasz a bevezetőből. Felteszem a költői kérdést, hogy ezen a ponton szerintetek melyik az az eszköz, amely a vevő rendelkezésére áll, hogy gyorsan viszonozni tudja a gesztust? Igen, eltaláltad, ez bizony a borravaló.

A te éttermedben van már cukorkás ládika?

TIPP #2: Jattszerzés amerikai módra

Az Online Katapult egy Facebook bejegyzése nyomán, megemlítenék egy remek amerikai “jattszaporító” technikát.

A trükk szörnyen egyszerű, az Outback steakhouse gyakorlata szerint, a számla aljára rávezetnek egy segédletet. A segédtáblázat a számla végösszege alapján megmutatja, hogy 15, 18 és 20% jattolása esetén mennyi lenne a borravaló összege.

FONTOS: Ez nem egy kötelezően adandó borravalót jelent, hanem egyfajta útmutatót annak eldöntésére, hogy mennyit is volna illendő adni.

HONOSÍTÁSI TIPP: Lévén, hogy kis hazánkban még nem annyira elterjedt a bőkező jattolás szokása. Én 5%-nál húznám meg az alsó határt, majd 10-zel folytatnám, végül 20 százalékkal zárnám a sort.

KIEGÉSZÍTŐ GONDOLAT: Írj rá egy 0%-os kulcsot is, mellé pedig értelemszerűen ne egy számot, hanem a következő mondatot: “Nem voltál elégedett? Kérd a pincértől a vendég-elégedettségi kérdőívet.”